tisdag 8 september 2009

Det är skillnad på fashion- och sneakervärlden

Jag tycker att det är kul när företag som kanske inte är helt logiska jobbar ihop. Även om resultatet kan variera. Le Coq's samarbete med M&M till exempel. Rolig idé, mindre roligt resultat.

Franska (får man anta?) modehuset (som det brukar heta) Lanvin fyller tydligen 120 år i år (hatten av). Det firar de genom att göra en Converse sko. En Pro Leather. Ni vet, den skon som Michael Jordan spelade i under North Carolina åren...


Om man nu är ett modemärke med över 100 år i branchen. Vill man inte göra något lite mer kreativt än att ge en av basfärgerna (som brukar finnas i Cons sortiment) en "vintage" feeling på sulan (för det vart ju så snyggt när Nike, Adidas och alla andra började göra det för ett par år sen...) och sätta dit en tab som det står Lanvin på?

Jag vet inte - enkelt är ju bra kanske, men lite kreativitet skulle man ju vilja se.

Skon har bara tillverkats i 120 par (eller så är det så att det bara är 120 par till försäljning) och konstigt (eller klyschigt) nog så verkar det som att den bara skall släppas i Japan... Om du har dina japanska skills vässade så gå till Openers onlineshop på torsdag.

En annan stor skillnad är snörning. Det finns inte en sneakerkännare med ett uns självrespekt som skulle släppa ut bilder på skor som är så tight snörda som på den här bilden. Men det verkar däremot vara vanligt förekommande i fashion världen.

Och det finns inte en sneakerkännare med ett uns självrespekt som skulle säga att man presenterar sneaker. (Daniel - vi har ju pratat om det här). Men grammatik är inget för fashionmodeskribenter helt klart - är man fashionmodeskribent så är det närmare en självklarhet att skriva sneaker i stället för sneakers.

Men det är tur att det finns skillnader (och att jag gillar paranteser)

Inga kommentarer:

Och glöm inte att kolla Sneakersnstuff på Facebook Eller direkt på Sneakersnstuff.com

Skicka en kommentar