måndag 19 oktober 2009

Regler gäller inte för alla

Jag och Johan var ju i Boston för snart ett år sen. Reebok hade bjudit över de 20 bästa butikerna i världen, och vi är stolta att hänga med i den skaran.

Anledningen till att vi var där var för att Reeboks "The Pump" firar 20 år i år. Och tanken var att alla dessa 20 butiker skulle få göra sin tolkning på en av världens största basketskor genom tiderna. Med största menar jag störst till storlek... men också en av de som gjort störst impact på marknaden.

Det lite "udda" i det här upplägget var att skorna bara skulle produceras i 30 par. Och att de bara skulle säljas i den butik som har gjort dem. I kölvattnet på den resan så dök det upp en del motsägelsefulla regler. En av dem var att vi inte fick prata om det hela - det skulle vara en hemlighet för att "chocka" en värld som varje dag får ta del av minst ett tjog nya tuffa nyheter via världens alla hemsidor.

Jag kan ju idag få fram bilder via internet som Nike inte "får" visa mig när jag ska köpa in produkterna, så det är helt klart svårt att hålla hemligheter nu för tiden.

Så tanken var god tycker jag. Men precis som att hela världen skulle driva med Christer Fugelsang genom att klä ut sig till apor när han kom tillbaka från rymden så funkar det bara om alla är med på det.

Colette är ju Europas kelgrisar när det kommer till Mode. Och har man varit där så förstår man lätt varför. Men, när det kommer till att spela med samma regler som alla andra så är de faktiskt usla. Om det är skor som har släppdatum så kan man lita på att Colette släpper dem några dagar innan. Och finns det en regel om att inte släppa ut bilder på "hemliga projekt" så kan man lita på att Colette släpper ut bilder på "hemliga projekt"


Är du bra på franska så kan du dessutom få lite historia berättad om du kollar in Michaels (från Colette) blog Lamjc.

Det är iofs inte bara fransmännen som har svårt att sitta på hemligheter. Våra tyska kamrater Solebox har också varit duktiga på att bygga sin egen hype. Faktum är att Reebok själva gjorde ett bra jobb när de redan i somras byggde ett helt tält på Bread&Butter mässan i Berlin för att visa upp vad vi gjorde i Boston.

Även Bostons egna hjältar Bodega har visat upp sig, och Aussies Finest (finns tydligen också i Washington nuförtiden) Commonwealth har "läckt" ut lite bilder.

För att inte peka finger för tydligt så ska jag försvara dem med att det verkar som att dessa regler som Reebok har satt, inte har kommunicerats till alla inblandade. Och vem vill inte gärna skryta om att man är med.

Nu, med en dryg månad kvar till släppet så kanske det är läge för oss att börja posta smygbilder i alla fall. Jag ska se om jag kan leta upp provet vi har fått och ta några fantasieggande bilder som ni ska få se och tycka till om.

All in all - det har varit ett roligt projekt att jobba med. Och det ska bli kul att få presentera hela idén om en inte alltför avlägsen framtid.

Jösses vilket långt inlägg det här blev

Inga kommentarer:

Och glöm inte att kolla Sneakersnstuff på Facebook Eller direkt på Sneakersnstuff.com

Skicka en kommentar